Tre saker jag önskar att jag visste när jag var 20 år gammal

Tidigare har jag rantat om saker jag önskar att jag visste när jag var 15 och försökte tackla mina tonårsår, men den här gången tänkte jag ranta om sådant som jag önskar att jag visste då när jag övergick från tonårsfasoner till ung vuxen. Ni vet den där fasen, paradigmskiftet som en mentor sa till mig en gång i skolan. Sånt jag önskar att jag visste när mina tonår tog slut och mina fötter skulle stampa ut i vuxenvärlden, men jag inte riktigt visste hur det skulle kännas.
 
- Det är ok att slänga dem där gamla jeansshortsen man köpte i thailand när man gick första året på gymnasiet och som faktiskt inte passar fortfarande. Det är ok. Herregud, man har inte växt klart när man är 20 år gammal. Men det kunde ju inte jag veta. Så där stod jag framför spegeln och försökte kräla i shortsen samtidigt som mitt ansikte sakta men säkert antog färgen lila i takt med att jag endast drog in små, korta andetag i lungorna för att hålla magen så platt som möjligt. Nej hörni, så ska det inte vara. Tydligen finns det fler stadier där man kan växa på höjd och bredd här i livet, inte bara från barn, till tonåring, till vuxen. Och bara för att man fyllt 20 år på jorden fungerar man inte numera som en fullbordad pokémon och ibland kan det faktiskt vara så att man växer ur sina gamla favoritkläder. Trots att man är vuxen nu och ska ha växt klart. Släng dem och köp nya. 
 
- Man kan vara en bra person fast att man inte lägger hela sin livsbesparing på en enda lång resa till Asien och får andas exotiskt luft och leva bland blåa hav och vita stränder. Och man kan vara en kul person att umgås med fast att man inte bott på fattigt hostel i Thailand, lärt sig surfa i Australien eller sett alla kontintenter innan man fyllt 25. Man kan vara en riktigt urbota fining till människa fast att man inte gjort säsong i Alperna, kan cykla downhill eller bara riktigt har levt. Hör ni det? Man kan vara en bra, en riktigt bra, människa fast att man bara har hängt hemma där man bor hela sin livstid. Fast att man kanske bara gillar promenader i skogen bredvid sitt hus, att få klappa på sin älsklingskatt och skåla med vänner på kvarterskrogen. Kom ihåg.
 
- Ta inte första bästa (läs otrygga, dåligt betalda och bara allmänt mest ledsna jobb) för att just, ha ett, jobb. Gode Gud är det någon aspekt i mitt liv som jag verkligen önskar att jag varit snällare mot mig själv tidigare så är det den här punkten. Man kan inte spendera 8 timmar varje dag på ett ställe som långsamt och utdraget har ihjäl en, hör ni det? Aldrig. Hatar du dina kollegor? Byt jobb. Är din chef ett praktarsel som inte betalar ut din lön som hen ska? Byt jobb. Känner du varje dag att du hellre skulle betala lönen du tjänar för att slippa gå till jobbet? Byt. Jobb. BYT. JOBB. Så är det med det.
 
Ja och det var allt jag lärt mig än så länge om att vara vuxen. Häromdagen hittade jag mögel i min kaffepanna och bara för någon vecka sedan råkade jag stänga av mitt alarm och sova till halvtolv en onsdag så det är ju en bit kvar som ni förstår. Och jag gillar fortfarande att dricka bärs precis lika mycket som jag gillade det 00.01 och jag lagligt fick gå ut på krogen för första gången men jag gillar också att dricka rödvin och ha parmiddag, ta bilen och storhandla med Martin och känslan precis efter man blivit klar med att ha städat hela sin lägenhet. Så det är lite av varje helt enkelt. Men shhhpännande är det ju det här med att växa upp. Längtar tills jag får skriva den här listan igen när jag blivit 30.
 
Tonåren vavava.
 
 

Kommentarer
Postat av: Julia W

Asså ååh va bra det känns i min kropp just nu efter det här inlägget!! Bästa amanda

Svar: Åh men fina!!! Vad bra, då har jag formulerat mig rätt! Tack vad glad jag blir, du är bra du!
Amanda Bravo

2017-11-29 @ 21:29:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback