Nostalgitripp och lite insiderinfo

Klassfotot i nian. 
 
Träffade tjejerna från min högstadieklass häromdagen och möttes upp för middag på Vapiano Gamla stan. Blev helt varm inombords för jag minns när vi alla gick i typ 7an och fick leta alla fickor efter pengar till nudlar i cafeterian på rasten när skollunchen var skit. Nu har alla fasta jobb, några har flyttat hemifrån, några har respektive och några ska satsta på studier. Har spenderat alla klasser från 4an upp till 9an med några av dessa människor och vi har delat allt som grundskolelivet inneburit. Allt ifrån de vidriga mornarna när man blev tvingad att åka skridskor på idrotten i sexan fast att det vräkte ner ute och man hellre la sig ner i snöhögen bredvid och självdog till det att de "tuffa" tjejerna i åttan började röka och kallade oss pluggisar när vi egentligen bara, faktiskt var, smartare än dem. Vi hade tjejkvällar i 6an när halloweenfest innebar alkoholfri bål och spökvandring i skogen hos Miranda men som så småningom utvecklades till halloweenfester där vi bara sa att bålen var alkoholfri och spökvandringen i skogen egentligen bara var ett försök att hitta till busshållplatsen. Vi hade myskvällar i 7an där vi såg mellodifestivalen och åt godis för ett helt kompani men som på senare år utvecklades till djupa diskussioner om killar mens och bröst istället för sång på tv. Med dessa människor har jag gått tre år på ett vidrigt högstadium bland moppepojkar, tonårsfinnar och den konstanta rädslan för att bli fälld av någon som satt på bänkarna i den långa korridoren till vårt klassrum. Med dessa människor har jag suttit hos kuratorn och gråtit medan någon av dem hållt min hand och med dessa människor har jag lämnat skolgården en sista gång i nian och tittat tillbaks med lite avsmak men lite saknad också.
 
Och så satt vi där i förrgår och skrattade åt sånt som händer nu i vardagslivet, arbetslivet och kärlekslivet och jag blev bara så glad för att dessa människor fortfarande finns i mitt liv. Efter gymnasiet, efter att några flyttat iväg, efter att några fått andra nya vänner, så håller vi ihop ändå. Så fint.
 

Kommentarer
Postat av: elin

verkligen så himla fint, massor av kärlek!

2013-10-21 @ 15:14:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback